22 Kasım 2014 Cumartesi

Bahsetmezsek olmaz

Ben blogumda hamilelik sürecinden pek bahsetmeyeceğim fakat gebeliğimin 5. Ay'ından bahsetmezsek olmaz .

23. Haftamda her gebenin yaptırdığı 4 lü tarama ve ayrıntılı ultrason için kontrolümüze  gittiğimizde ben gene çok Heyecanlı ve artık Bebeğim 20. Haftayıda geçtiğinden renkli ultrason hayali kuruyorum yüzünü görücem, ellerini ayaklarını vs vs  diye uçuyorum ... 4 lü taramayı önce kendi doktorum yaptı ben sevinçle ve merakla tüm ilgimi dikkatimi ona ve ekrana vermişken küçük yumağımızın Kafasında 2 adet kist oluştuğunu öğrendik .doktorum gayet sakin ve kendinden emin bir şekilde durumun gayet doğal olduğunu ve 30. Hafta ile kaybolacağını söyleyerek beni sakinleştirdi ve biz Şaşkın bir şekilde evimizin yolunu tuttuk .daha sonra Ayrıntılı ultrason için doktorumuzun yönlendirdiği başka bir hastanenin ultrason doktoru ile bir araya geldik .ben gene umutla bebeğimizi Görücez yüzünü Görücez umuduyla Ayrıntılı ultrasona girdim bu sefer de doktor dedi ki bebeğiniz 'tek umblikal arter '!!!!! Sonra başladı daha da Ayrıntılı incelemeye . Rapor alan hemşireye sürekli trizomi18 diyerek birşeyler yazdırıp duruyor bende anlamıyorum herhalde bilmediğim bir terim diyorum... Adım adım gidecek olursak ;

NEDIR ARKADAŞ BU TEK UMBLIKAL ARTER?



TEK UMBLİKAL ARTER (BEBEĞİN KORDONUNDA TEK ATARDAMAR BULUNMASI)

GÖBEK KORDONUNDA TEK ATARDAMAR BULUNMASI
(Single Umbilical Artery - SUA)

Normalde göbek kordonunda (umblikal kord) 3 adet damar bulunur. Bunlardan ikisi umblikal arter yani atardamardır. Biri de umbikal ven yani toplar 
damardır. Normalde insan vücudunda atardamarlar (arterler) temiz kan yani oksijen ve besinden zengin kan taşırlar, toplar damarlar (venler) kirli kan yani karbondioksit ve atık maddeler içeren kan taşırlar. Fetusun göbek kordonunda bu durum tam tersinedir. Umblikal arterler kirli kanı fetustan plasentaya doğru taşır, umblikal ven temiz kanı plasentadan fetusa taşır. Tek umblikal arter denen durumda göbek kordonunda bir umblikal arter bir de umblikal ven bulunur.

Tek umblikal arter bulunmasına tüm tekil doğumların %1'inde, ikizlerin %5'inde rastlanır. Bu durumun neden oluştuğu tam olarak bilinmemektedir. İkiz gebeliklerde, ileri anne yaşı olanlarda, diabet hastalarında, kız fetuslarda daha sık rastlanır.

Tanı:
Ultrasonda gönek kordonunda 3 yerine 2 damar görülmesi ve arterin normalden büyük izlenmesi ile tanınabilir. Renkli Doppler ultrason ile tek bir arter olduğu görülebilir ve fetusun mesanesinin sadece bir yanında arter olduğu izlenir.

Tek umblikal arter olmasının önemi nedir?
Tek umblikal arter bulunan fetusların %20-30'una diğer bir takım anomalilerin de eşlik ettiği bildirilmiştir. Bunlar kalp anomalileri, sindirim sistemine ait anomaliler, böbrek ve beyin anomalileri gibi çeşitli anomaliler olabilmektedir. Tek umblikal arterle en çok birlikteliği izlenen kromozomal anomali trizomi 18'dir. Bu anomalilere bağlı doğumdan önce veya sonra ölüm %10-20 oranında görülmektedir. Gebelik sırasında fetusların %15-20'sinde gelişme geriliği izlenir.
Tek umblikal arterde düşük ve erken doğum riski de artmıştır.
Tek umblikal arter bulunan fetusların yarıya yakını tamamen sağlıklı ve hiçbir anomali olmadan doğmaktadır.

Gebeliğin takibi:
Gebelik sırasında tek umblikal arter saptandığında mutlaka başka anomalilerin de eşlik edip etmediğini araştırmak gerekir. Fetal ekokardiyografi yapılmalıdır. Başka anomalilerin eşlik ettiği saptanırsa kromozomal anomali araştırması için amniyosentez ile fetal kromozomal inceleme yapılabilir. Başka anomali saptanmadığında kromozomal anomali olma riski düşük olmasına rağmen aile ile bu risk tartışılarak amniosenteze karar verilebilir. Fetus gelişme geriliği oluşması açısından ultrason ölçümleri ile takip edilmelidir. Doğumdan sonra "böbrek" anomalilerini araştırmak için ultrason yapılması önerilir. 

Evet işte benim durumum buydu ve sevgili diğer ultrason doktorumuzun sürekli trizomi 18 terimini kullanmasının nedeni ise hem Gökkuşağımın  başındaki kistler hemen de Göbek  kordonunun  tek umblikal arter şekilde olması ...

Tabi bu tanıyı da koymadan evvel inceleme yaptıkları başka yerler de var bunlardan biri Bebeğin burun kemiği , elleri,uyluk kemik Uzunluğu,gibi gibi ...

Netice itibariyle oğlumuzun sonuçları başındaki kist ve Göbek bağı haricinde temiz çıktı ve doktorumuz dedi ki : evet biz bu gibi durumlarda yani tek umblikal arter ve yanında kafada kist gördüğümüzde aklımıza direkt olarak trizomi18 gelir fakat bu tanıyı da koyabilmek için Bebeğin bazı Bölgelerinde ölçümler yaparız ve sizin Bebeğinizin tüm ölçümleri gayet doğal ve normal gidiyor.hatta aileyi tanıyan da bir doktor olduğundan bana açıkça :kızım senin bebeğin gayet sağlıklı bu gibi durumlar bindebir olabilir için rahat olsun deyip bizi uğurladı fakat benim içim rahat etmediğinden direkt olarak kendi doktorumu arayıp yanına gittim.aynı şekilde o da rahat olmam gerektiğini bu durumun ne beni ne bebeğimi ne de doğumumu etkilemeyeceğini fakat içimin rahat etmesi için amniyosentez de yapılabileceğini bir de kan ile DNA testi yaptırabileceğimizi anlattı.

AN İTİBARİYLE size ne kadar kötü olduğumu hayalkırıklığına uğramış olduğumu ve nasıl korktuğumu anlatamam tam 3 hafta eşim ve ben ölü gibi yaşadık ne yapacağmızı bilemedik .ne yapabilir dim ki amniyosentez olsam ya da DNA testinin Almanya dan gelmesini beklesem gene nerden baksam 2 3 hafta geçecekti yasal süre zaten yanlış hatırlamıyorsam 26 hafta idi .
ve ben iki tahlili de yaptırmayı reddederek ne olursa ne olacaksa kabulum dedim ama eşim bir türü rahatlayamadı sonra eşimin zoruyla istanbulda yüksek riskli gebelikler konusunda uzman olan bir profösör doktora daha gitik .orada da doktorun yaptığı uzun süreli muayene sonrasında o kadar mutlu ve içim rahatlamış şekilde çıktım ki anlatamam 

bir türlü göremediğim bebeğimin yüzünü gördüm ellerini ayaklarını o kadar güzel gösterdi ki o an sessiz sedasız hüngür hüngür ağladım !!ve sonuç olarak sevgili doktorumun söylediği şeyleri tekrar ederek herşeyin yolunda olduğunu olsa olsa bebeğin 100-200 gr zayıf doğabileceğini söyledi .BU ARADA BEBEĞİMİN DOĞUM KİLOSU 3450 GR.

SONUÇ OLARAK SEVGİLİ ARKADAŞLAR EVET GÜNÜMÜZ TEKNOLOJİSİNDE GEBELİĞİN ERKEN AŞAMALARINDA BİR ÇOK PROBLEMİ ERKEN TEŞHİS ETMEK MÜMKÜN FAKAT DÜŞÜNMEDEN EDEMİYORUM ACABA HERŞEYİ BİLMEK BU KADAR GEREKLİ Mİ ? VE BENİM DOKTORLAR NE KADAR RAHAT OL DESELER DE SÖYLEDİKLERİ ŞEYLER SONUCUNDA BU KADAR STRESE VE ÜZÜNTÜYE BOĞULMAMA DEĞDİ Mİ ? VARIN SİZ KARAR VERİN !

2 yorum:

beyaz fabrika dedi ki...

Merhaba.. yazınızı pür dikkat okudum. Çünkü bizim bebeğimizde 21 haftalık ve size konulan teşhislere benzer 2 anomali rastlandı. Biri kalpte diğeri göbek kordonunda. ben gözümün yaşıyla şuan nette ne bulurum endişesiyle dolaşırken yazınıza rastladım. İçim bir nebze ferahladı. Yalnız sizden ricam sonradan gittiğiniz profun bilgilerini paylaşır mısınız? Bende görüşünü almayı isterim..

beyaz fabrika dedi ki...

Merhaba.. yazınızı pür dikkat okudum. Çünkü bizim bebeğimizde 21 haftalık ve size konulan teşhislere benzer 2 anomali rastlandı. Biri kalpte diğeri göbek kordonunda. ben gözümün yaşıyla şuan nette ne bulurum endişesiyle dolaşırken yazınıza rastladım. İçim bir nebze ferahladı. Yalnız sizden ricam sonradan gittiğiniz profun bilgilerini paylaşır mısınız? Bende görüşünü almayı isterim..

Popüler Yayınlar